Ve čtvrtek 22. března, dva dny po nástupu jara astronomického a jen pouhý den po příchodu tradičního prvního jarního dne, na který se každý z nás tak těší, protože pak už přece nemůže být žádná zima, ještě žádný petrklíč před kulturním domem Krakov v Praze 8 nerozkvétal. Jak by také mohl? Celá obrovská plocha zde prochází velkou revitalizací, po jejímž skončení se v okolí Krakova otevře plocha plná zeleně a parků. Zato uvnitř kulturního domu se to onoho dne petrklíči všech barev jenom hemžilo. Nebyly však pouhou ozdobou pro oba sály, ale čekaly zde na ty, jimž budou předány coby ceny vítězům v šesti kategoriích dětského hudebního festivalu „Jarní petrklíč“. V rámci této hudební přehlídky, z níž se postupně „vyklubala“ soutěž, neb soutěživost je především dětem vlastní, se zde letos již ve 30. ročníku sjelo téměř na pět stovek hudebníků a zpěváků z velké části České republiky ve věku od 1. do 9. třídy základní školy.
Hlavní myšlenkou vyhlašovatelů soutěže Mgr. D. Přibíka a Mgr. J. Buchala, současného ředitele ZŠ a MŠ U Parkánu, Praha 8 – Ďáblice, bylo umožnit muzicírujícím dětem, bez ohledu na to, zda se odborně umělecky vzdělávají nebo si hrají a zpívají v zájmových uskupeních především pro radost ze samotného muzicírování, sejít se s ostatními „stejně naladěnými“ a zahrát si, zazpívat, poslechnout si, jak to dělají jinde, a především si vzájemně předat ono potěšení z hudby a překrásných lidových písní, vyznívajících v podání dětských hlásků obzvlášť jímavě.
Jarní petrklíč během své třicetileté existence rozkvétal postupně na mnoha místech Prahy, v ZŠ Burešova, v ZŠ Libčická v Praze 8, na Libeňském zámečku, v Praze 4 na Nuselské radnici, ve FZŠ Táborská i mimo Prahu - v Jesenici.
V dlouhé historii Jarního petrklíče bychom našli jména celé řady hudebních odborníků, porotců, podporovatelů, patronů, v neposlední řadě také sponzorů. Bez nich všech by se festival neobešel a hlavně nezískal postupně takovou úroveň zajištění, jakou dnes má.
V porotách zasedaly špičkové operní sólistky (E. Štruplová z opery Jihočeského divadla v Českých Budějovicích, L. Šmídová, D. Burešová, J. Svobodová z opery Národního divadla), hráči orchestru Státní opery Praha (hornista S. Bílek, trumpetista L. Patras), pedagogové z hudební katedry UK Praha (M. Perglerová, S. Pecháček) a mnoho dalších hudebních odborníků. K vzácným hostům – porotcům patřil několikrát také skladatel a první prezident České Orffovy společnosti P. Jurkovič.
K těm, kteří drží již léta nad Jarním petrklíčem záštitu a pravidelně přicházejí účastníky festivalu pozdravit, podpořit je svou přítomností a v závěru pak také předat „svou“ hlavní cenu pro vítěze v některé z kategorií, patří senátor Jiří Oberfalzer, jehož cenu letos získalo komorní duo K. Přibáňová a J. Petrášek ze ZŠ a MŠ U Parkánu, Praha 8 – Ďáblice. V zastoupení pana senátora, který upřímně litoval, že se pro nachlazení nemůže předávání osobně zúčastnit, pak nejlepšímu komornímu sboru předával sám ředitel festivalu Mgr. J. Buchal. Návštěvu Jarního petrklíče, byť je to někdy vzhledem k velké pracovní zaneprázdněnosti jen na chvíli, si nikdy nenechá ujít děkan Pedagogické fakulty UK Praha prof. Michal Nedělka, který „svou“ cenu pro nejlepšího vedoucího sboru letos předal Mgr. Z. Foltové ze ZŠ Jakutská.
Osobně přišel přivítat soutěžící v kategorii sborů a souborů starosta MČ Praha 8 R. Petrus spolu se svým zástupcem V. Cézou, který pak předával jménem starosty „jeho“ cenu, krásnou skleněnou vázu, pro niž si s hlasitým jásotem na jeviště doslova přiletěl nejlepší sbor Malí Skřivánci ze Zlivi. Pod patronací pana starosty a s významnou podporou MČ Praha 8 se jubilejní ročník uskutečnil.
V letošním ročníku patří velké poděkování za podporu a záštitu nad festivalem starostovi MČ Praha – Ďáblice a zastupiteli Hl. m. Prahy ing. M. Růžičkovi, jehož cenu pro vítězný komorní soubor, houslové duo M. Hagger a K. Mráček z G a HŠ Hl. m. Prahy předávala zastupitelka MČ Praha – Ďáblice S. Dvořáková a vítěze jí nečekaně překvapila (hudební nástroj cajon).
Mezi podporovateli a sponzory se letos poprvé objevila ryze česká akciová společnost IPODEC- ČISTÉ MĚSTO, jejíž ředitel ing. K. Vančura si nenechal ujít a osobně si vyslechnul všechny účastníky kategorie mladší instrumentalisté, aby pak nejen všem osobně z pódia poděkoval a oprávněně pochválil za skvělé výkony jak ty nejmladší v této kategorii, žáčky z druhých tříd ZŠ, tak ty nejstarší z pátých ročníků. „Svou“ cenu pro nejlepšího mladšího instrumentalistu pak předal malému klavíristovi, „třeťákovi“ J. Macevičovi ze ZUŠ Olešská Praha 10, který si získal publikum nejen svým projevem v improvizovaném interwiev, ale především svou muzikálností a chutí, s jakou přednesl svůj soutěžní repertoár. Není divu, že po vyhodnocení této kategorie splnil přání ředitele festivalu Mgr. J. Buchala a předvedl krátkou ukázku své brilantní hry na klavír.
Samozřejmě, že v takovém festivalu nesmí mezi hlavními cenami chybět ani cena samotného ředitele festivalu, která je udělována v kategorii starší zpěváci. Mgr. J. Buchal tak osobně předal tuto cenu vítězce A. Šedivé z DDM SPEKTRUM z Prahy 8. V kategorii mladších zpěváků se stal jasným vítězem Kryštof Boháč ze ZŠ a MŠ U Parkánu, Praha 8 – Ďáblice, výborně tedy reprezentoval „domácí“ pořadatele a hlavní cenu přebíral z rukou dalšího spolupořadatele a organizátora, jímž je již od roku 2000 PORG Libeň – gymnázium a základní škola, o.p.s. Cenu nejlepšímu zpěvákovi předávala výkonná ředitelka PORGu Mgr. A. Výšková, jíž patří velké poděkování za mnohaletou spolupráci a pravidelnou podporu Jarního petrklíče. V kategorii starších instrumentalistů, v níž soutěží žáci 6. – 9. tř. základních škol si cenu vyhlašovatele Dlouhý Široký Bystrozraký z. s., pořadatele dětských táborů a dalších akcí pro děti a mládež, Mgr. D. Přibíka, za svůj famózní výkon právem odnesl houslista K. Mráček z Gymnázia a HŠ Hl. m. Prahy.
Nejlepším souborem v kategorii sbory-soubory se stal flétnový soubor Carduelis pod vedením Mgr. K. Pozdechové z Kouzelné školy Kladno, který tak získal teprve druhým rokem nově udělovanou cenu, věnovanou ředitelem společnosti Hollandia Karlovy Vary a.s. ing. Michalem Škodou, a tou je nádherný pohár ze světoznámé porcelánové dílny Leander Karlovy Vary. Od letošního ročníku se tento pohár stává putovním a budou se tak na něm postupně objevovat jména vítězných souborů z budoucích ročníků festivalu. Společnosti Hollandia náleží velký dík také za zajištění „naturální“ podpory všech účastníků, neboť jim v rámci občerstvení věnovala oblíbené smoothie jogurty.
Kromě soutěžících to vůbec neměly lehké obě dvě poroty, které je v jednotlivých kategoriích posuzovaly, hodnotily a nakonec se v konečném hodnocení musely shodnout! Neboť, jak vystihl při závěrečném slovu jeden ze členů poroty Mgr. V. Vomáčka, pod jehož záštitou jako starosty MČ Praha 8 se v letech 1996 - 1998 Jarní petrklíč v Praze 8 konal, není lehké hodnotit jednotlivé výkony při různorodosti hudebních nástrojů v jedné kategorii či zpěváčky ve věku od 1. do 5. třídy, určit, kdo je lepší, muzikálnější, připravenější, spontánnější atd. Všichni si však zcela právem zaslouží ono symbolické „poděkování za potěšení muzicírováním“, které si jako malý diplom odnášeli po svém vystoupení všichni účinkující. Protože se již řadu let v obou porotách scházejí špičkoví odborníci a pedagogové, ba i kolegové, dochází zde k vzácné shodě i při tak náročném hodnocení a rozhodování. Proto i jim všem patří poděkování za spolupráci a podporu dětského hudebního festivalu Jarní petrklíč“ Jmenovitě první porotě, hodnotící všechny zpěváčky a sbory i soubory, jíž opět předsedal RNDr. MgA. Z. Blecha, CSc., z PedF UK Praha a kde dále zasedli Mgr. MgA. I. Volavá, rovněž z PedF UK Praha, dipl. um. Pavla Zumrová, operní pěvkyně a ředitelka Hudební akademie Praha, Ema Šoferová, absolventka Státní konzervatoře v Praze a Mgr. Jan Bukovský, prof. PORGu, aktivní muzikant v mnoha hudebních uskupeních. Druhou porotu, hodnotící všechny instrumentalisty a komorní sbory a soubory řídil MgA. Jan Mráček, umělecký vedoucí a koncertní mistr Československého komorního orchestru Praha, z téhož orchestru v porotě zasedla klavíristka a cembalistka M. Krocová – Tupá, houslistka E. Mynaříková z ČNSO Praha, violoncellista Mgr. V. Vomáčka, umělecký vedoucí PSO, a PhDr. M. Arnot, prof. PORGu a všestranný muzikant, spolupracující s mnoha hudebními skupinami.
V neposlední řadě patří nemenší poděkování všem těm, které téměř nebylo vidět, kteří se pohybovali tiše v zákulisí či v předsálí, kteří mnoho dní před festivalem připravovali spoustu materiálu a celé organizační zajištění od diplomů, vizitek, informačního materiálu, občerstvení, zkrátka tzv. štábu (dospělí a žáci), jemuž velel ředitel ZŠ a MŠ U Parkánu, Praha 8 a ředitel festivalu Mgr. J. Buchal. Opomenout nelze stejně tak všechny „pomocné ruce“ z KD Krakov, zvláště ty technické pánů zvukařů Sekerky a Směřičky. Ti všichni mají zásluhu na tom, že se všichni v KD Krakov cítili dobře a že až do úplného konce fungovalo všechno tak, jak mělo. Více na www.jarnipetrklic.cz .
Ať se stane i 31. ročník Jarního petrklíče 2019 další příležitostí k předání radosti písničkou a potěšením z muzicírování pro sebe i ty druhé!
Bylo mi potěšením Jarní petrklíč moderovat.
Blažena Lvová