V letošním školním roce bylo již podruhé v řadě nabídnuto žákům 9. ročníku testování profesní orientace, které nabízí naše Školní poradenské pracoviště. Testování proběhlo v posledním týdnu před Vánoci v obou 9. třídách za přítomnosti školní psycholožky Mgr. Terezy Pandadisové. V lednu a začátkem února proběhly následné individuální konzultace s rodiči a žáky, které slouží k interpretaci výsledků testování a nabízí příležitost ke zvážení dalších možností pro výběr SŠ.
Tato služba není standardní službou školy a obvykle tuto možnost nabízí Pedagogicko-psychologické poradny nebo soukromá pracoviště za poplatek. Vzhledem k současné situaci a narušení běžné výuky vlivem epidemie covidu-19 jsme vyhodnotili možnost otestovat žáky přímo na naší škole jako velmi potřebnou. Testování může být usnadněním především pro ty žáky, kteří si výběrem dalšího vzdělávání nejsou zcela jisti.
Mezi použité metody testování jsme zařadili Test struktury inteligence I-S-T 2000 R, Dotazník stylu učení (LSI), Zájmový dotazník profesní a studijní orientace (RIASEC), rozhovor se žákem, rozhovor s rodiči. Po následné individuální konzultaci každý testovaný žák obdržel přehledný výstup v podobě grafu struktury inteligence a další zprávy s následným doporučením pro pokračování ve studiu. V případě zájmu bylo možné využít individuální konzultaci také s naší výchovnou poradkyní Mgr. Radkou Noskovou, která má na starosti přihlášky na SŠ a nabízí ucelený přehled o možnostech výběru konkrétních škol.
Z letošního 9. ročníku (celkem 47 žáků) využilo možnost testování profesní orientace 41 žáků. Z celkového počtu testovaných žáků jich 8 neprojevilo zájem o následné individuální konzultace k výsledkům testování. Jeden žák nemohl být otestován ve stanovený termín vlivem nemoci, ale zúčastnil se testování individuálně po domluvě v termínu náhradním.
V případě zájmu plánujeme tuto službu nabídnout do budoucna i dalším závěrečným třídám naší školy.
za Školní poradenské pracoviště (ŠPP) Mgr. Tereza Pandadisová, školní psycholog