Vážení rodiče, žáci,
vysvědčení za 1. pololetí je vydáno. Někde se oslavuje, jinde se rmoutí. Přelom školního roku je především vhodnou příležitostí přemýšlet, proč a v čem jsme úspěšní nebo neúspěšní. Pokud je současná bilance nepříznivá, je dobré se poučit. To ale neznamená sednout si, napsat si na papír do jednoho sloupečku názvy školních předmětů a vedle nich jedničky a dvojky, jako předsevzetí pro druhé pololetí. Dobré je poradit se doma s rodiči, zkušenějšími sourozenci i dalšími blízkými. Uvědomit si, čemu konkrétnímu se ve škole učíme.
Motivací ke studiu nemohou být hezké známky na vysvědčení, ale konkrétní vědomosti a dovednosti. Doopravdy potřebný je ten, kdo umí vyřešit problém a ne ten, který od problému bezradně uteče, protože jeho pěkné známky na vysvědčení získával opisováním, bezduchým biflováním apod.
Určitě dětem pomůže, když budou rodičům na otázku: „Co bylo dnes ve škole?“, vyprávět např. co objevily ve fyzice, jaké souvislosti jim poodhalila právě zkoumaná etapa lidských dějin, kam je láká vyrazit na prázdniny, protože v zeměpise se tam už podívaly. I proto, že by se tam nejspíš domluvily, poněvadž jejich jazyková úroveň tomu odpovídá. Že v matematice díky dovednostem s procenty usoudily, že současná nabídka telefonního operátora je značně nevýhodná a že při řešení optimalizačních úloh zjistily zajímavější nabídky. Podceňovat nelze ani výchovy. Pravda, někdo se zpívat nenaučí, ale hudební výchova přináší podstatně více dovedností. Žáci se učí rytmizovat, hudebně pohybovým aktivitám, seznamují se se skladateli z minulosti i současnými, poznávají umělecké směry jak v hudbě, tak i ve stavitelství, výtvarném umění. Záměrně jsem takto přeskočil k výtvarné výchově. To, že někdo neumí malovat, ještě neznamená, že mu má zůstat zapovězeno vnímat obrazy, sochy, architekturu mistrů tohoto oboru. Naučit se odlišit skutečné umění od kýče. Povznést svého ducha. I tak se dá mimochodem čelit vzrůstající agresivitě a surovosti ve společnosti (záměrně nezmiňuji pouze děti). Každý má své osobní sportovní rekordy. Proč se sám sobě nezavázat k soustavnému posilování svého těla pravidelným poctivým sportováním. Vypsat si současné výkony a pokusit se je do června rozumně vylepšit…
Lépe pochopit přírodovědné učivo určitě pomůže osobní zkušenost z brigád a pomoci babičkám, dědečkům, sousedům… na zahrádce, na poli, s chovem králíků… O velikonočních prázdninách i květnových svátcích k tomu bude určitě vhodná příležitost.
Dělají-li dětem problém převody jednotek, zkuste je například přizvat k pečení bábovky. Ať si odváží potřebná množství potravin, nechť získají představy o hmotnosti. Tuto důležitou zkušenost jim totiž četba učebnice poskytnout nemůže. Nechme je při přestavbě pokoje změřit potřebné rozměry místnosti a nábytku a vyrobit papírový zmenšený model, kde se nechá šoupat nábytkem sem a tam velice snadno.
I žák úspěšný má stále prostor na sobě pracovat. Ve spolupráci s rodiči a vyučujícími by se měl poradit, čím a jak může rozšiřovat míru svého poznání a zkušeností. Učební osnovy respektive výstupy školního vzdělávacího programu jsou jen základním standardem vzdělávání. Málokdo je univerzálně nadaný. Každý má svoje osobní předpoklady, které je zejména kvůli sobě samému povinen rozvíjet. Má tak šanci získat nejen dobré vysvědčení ve škole, ale zejména stát se potřebným a uznávaným odborníkem ve své profesi v dospělosti.
My dospělí pomůžeme dětem se studiem i tím, že jim poradíme či doporučíme ke zhlédnutí určitý kvalitní film, televizní pořad. Upozorníme je na zajímavé knihy, časopisy. Naučíme je vyhledávat hodnotné pořady v rozhlase. Že mnohé z toho absolvujeme s dětmi a po skončení se nad programem společně zamyslíme a rozebereme ho. Je to cennější než obratem přepnout na jiný zábavný pořad. Že je povedeme k využití počítačů pro práci na sobě, k získávání informací a nenecháme je lidsky chátrat a ztrácet čas u přízemních her.
Osobní školu pro život určitě podpoří mimoškolní aktivity naplňované v zájmových kroužcích, sportovních klubech, dětských organizacích, základních uměleckých školách, v zájmových společenských organizacích a sdruženích…
Pokusil jsem se nastínit jakousi inspiraci pro podporu opravdového úspěchu našich žáků. Přeji dětem, jejich rodičům i jejich dalším blízkým, aby se jim podařilo najít jedinečnou cestu ke zdaru ve studiu pro život, ne pro známky.
30. leden 2020
Mgr. Josef Buchal, ředitel školy