ZŠ – Indiáni Severní Ameriky

Indiáni Severní Ameriky

Skutečnost a sen

Jak žili v minulosti a jak se jim žije dnes?

Odkud se vzali?

 Kolik jich dnes ještě žije?

Proč žijí v rezervacích?

Kdo byl Vinnetou? Je to skutečná postava?

 Proč nebyli indiáni bohatí, když znali naleziště zlata?

 Kolik indiánských kmenů existuje? Rozuměly si mezi sebou?

Co znamenají slova jako howgh, squaw nebo skalp?

Měli indiáni také nějaké písmo?

Kdo byl šaman?

Hráli indiáni fotbal?

Sedmé a osmá třída hledají na tyto a mnoho dalších otázek po celý školní rok 2012/2013 odpovědi!

Naše pátrání se odehrává ve dvou rovinách, z nichž v jedné chceme hlavně získávat informace o skutečném životě původních obyvatel Ameriky. Zabloudíme trochu do historie, abychom mohli srovnávat život kdysi dávno a dnes, a zaměříme se také na současný život indiánů. Druhá rovina pak bude spíše praktická. Obě části provázejí soutěže, sbírání a zpracovávání informací, nákresy i návrhy, psaní vlastních příběhů a úvah a výroba vlastních předmětů. Neustále sbíráme body za vědomosti, dovednosti a šikovnost.

Jednotlivé třídy si vlastně hrají na indiánské kmeny a postupně vymýšlejí a utvářejí kromě vlastního jména a kmenových barev také svou historii, tradice a možnou materiální kulturu svého kmene.

K těmto nesnadným úkolům získáváme inspiraci postupně. Zdrojem některých informací nám byly a jsou nejen knihy a internet, ale například expozice Náprstkova muzea, osobní setkání s Američankou s čerokíjskými kořeny. Kriticky jsme se zamysleli i nad pojetím indiánů v tvorbě spisovatele Karla Maye.

Přestože víme, že dokonalé zmapování indiánské historie je pro nás nemožné, chceme se alespoň pokusit o malý vhled do jejich života a po pololetním shrnutí poznatků vytvoříme vlastní kmenové totemy dle indiánských zvyklostí, oděv s doplňky (náčelnická čelenka, výšivky, náušnice apod.).

V závěru projektu nás pak čeká pobyt v indiánské vesničce se závěrečným vyhodnocením projektu při táborovém ohni.

Celkový počet bodů ke konci ledna

Podrobnější výčet jednotlivých aktivit: