Boží bojovníci - historická exkurze 7.A a 7.B v Táboře

V úterý 12. března 2019 se žáci 7. ročníku se svými učiteli-historiky a panem asistentem vydali obdobně jako v loňském školním roce na exkurzi do jihočeského Tábora. Na kopci nad rybníkem Jordán, kde se nachází centrum města, jsme si osvětlili základní informace o tomto městě se zajímavou historií.

Před zahájením samotného programu jsme měli ještě chvíli čas, a tak jsme si pořídili několik společných fotografii. A kde jinde je lepší místo než pod sochou Jana Žižky z Trocnova na hlavním náměstí…?

Pak již následoval program ve zdejším Husitském muzeu. Rozdělili jsme se do dvou skupin podle tříd, každé skupiny se ujala jedna paní lektorka. Žáci naší skupiny si nejprve mohli názorně vyzkoušet, jak se orientovat v čase. Pod vedením paní lektorky žáci vytvořili jakousi „živou časovou osu“, na níž se sami museli seřadit ve správném pořadí a ve správných vzájemných rozestupech tak, jak různé vybrané historické události od prvních pravěkých lidí až po rok 2019 proběhly.

Poté jsme zhlédli krátký dokumentární film, jenž žákům poutavě přiblížil složitou dobu konce 14. a počátku 15. století, krizi společnosti vrcholného středověku, spory mezi panovníky a papežské schizma, ale i život a radosti a starosti obyčejných lidí. Díky tomuto dokumentu jsme mohli pochopit intelektuální i společenské kořeny, z nichž Husovy myšlenky a následná revoluce vzešly.

V další části programu jsme si mohli vyzkoušet, jak vypadal boj na vozové hradbě. Na vlastní kůži jsme mohli zažít, v jak těžké pozici byl během bitvy obrněný rytíř-křižák na koni s krátkým mečem v ruce snažící se alespoň zasáhnout svého husitského protivníka stojícího na voze. Rovněž jsme si mohli vyzkoušet jednotlivé husitské a křižácké zbraně a taktéž výstroj. Mnohé překvapilo, jak těžká zbroj byla. Tuto aktivitu si žáci evidentně velmi oblíbili.

Dalším bodem programu byla prohlídka moderní expozice spojená s vyplňováním pracovních listů. Žáci utvořili skupinky a postupně procházeli mezi jednotlivými exponáty. Pracovali s interaktivními materiály, mapami, diorámaty bitev, starými texty, obrazovými prameny, videy a s jejich pomocí se snažili nalézat odpovědi na mnoho otázek. Pracovní listy si v samém závěru programu žáci pod vedením paní lektorky vyhodnotili.

Program v Husitském muzeu naše skupina završila návštěvou sklepení, jež se táhnou pod celým historickým centrem města. Dozvěděli jsme se například, že nejhlubší sklepy jsou v hloubce až 16 metrů pod zemí a sloužily nejen jako skladiště potravin, ale v případě nouze mohly být využity i jako útočiště před nepřáteli nebo před požárem.

Jsem rád, že mohu i za své kolegy konstatovat, že nás velmi potěšilo, když obě paní lektorky naše žáky pochválily za jejich znalosti a zájem o toto velmi důležité období našich dějin. Ďábličtí v žádném ohledu nezanechali v Táboře špatný dojem.

Mgr. Tomáš Novotný

 

Kalendář akcí

Mikuláš v MŠ

Mateřská škola

Mikulášská nadílka v mateřské škole.

Divadelní představení

Mateřská škola

Divadelní představení v mateřské škole "Rukavička".